CLICK! CLICK!

Friday, July 16, 2010

.ketiadaan mOod.


1oam ::
klas utk ari ni...sejam sblm :: bgn n bersiap...festaim bersiap rumet still de kt blk...dOrg pun de klas td...aku pun gegas2 ke klas...msk2, de la dlm bebrape ketul manusia kt dlm termsk lecturer *ketul tu x termsk lecturer...* ingatkn klas lame ari ni sbb aku tersgt la ade mOod nk blaja...heheh..mklum la jugak awl2 sem ni kn..brkObar la sket smangat tu...hOpe last smpi ujOng sem nnt + sem sem sterusnye...rupe2nye klas aku dueplOh minit je...eh x smpi pun..dlm 15 min cam tu je kOt....sO aku tmn kwn aku membuang mase gi heritage lab amek videO cam...pas da amek, x tau nk gi mane..perut x rase lapa lg..sO aku decide utk blk bilik je...smpi2 bilik, tuka bj sume, then stat On9..x seda bleh tah lelap, tetbe aku terjage scr mengejut...ok.da rase lapa..tekan2 anta msg..tgu wani abes klas then ktOrg gi mkn..kt tmpt mkn, tetbe de kucen ni dtg n kacau kami...kucen betine sumel de tande kt dada...cOmel siyOt kucen tu..x teringat nk amek gmbr kucen tu...asyek sgt..ceh.

n mlm td, dgn scr tbe2 rase ketiadaan mood..tersgt2 la x de! ish..x suke rase cmni...aku jd xtau nk wat cane n last skali rase fedup..urghhh! cube cube gak pujuk hati tp tatau die nk pe..pale aku pun da penin, bahu aku da lenguh...rimas. aku pun gOdek la gOogle..n terjumpe tips2 nk baikkn + tingktkn mOod..aku da ringkaskn + ditranslitkn dlm bm sejati sbb sumber dr bhs indOnesia *byk lg blOg laen, blOg ni gak yg aku plh..sj nk tmbh pening pale* ;

1) mkn cOkelat...bleh naekkn mOod
2) minum segelas air, thn dlm 5 min b4 telan..die kate kekurangan air + terhydrate bleh menyebabkn rase x de mOod tu...*mungkin ye juge..hurm~
3) perbaiki posisi duduk + berdiri..luruskn tulang punggung n mata pdg ke dpn...dipercayai bleh ilangkan mOod x bes tu...
4) eXpose diri ngan sinaran matahari, tyme pagi2 ye..dlm kOl 7am-9am cam tu...at least 5 min..sinar matahari akan menstimulasi neutritransmitter di otak kte, sterusnye dpt meningkatkn mOod...
5) senyum...senyum bleh wat kte relaX + bleh hindarkan segala bebanan dalam kepale..
6) sense of humOr...brkkn sOmeting + tgk cte2 lawak yg bleh wat kOrg gelak...
7) tdO at least 2o min kl da rase btOl2 tertekan @ stress...waktu tdO pun kene cOnstant..jgn jap tdO awl, jap tdO lmbt...*ish..terkene lak kt aku..lol
8) segarkn diri + wajah ngan mndi @ berwudu'...air wudu' diyakini mengandungi iOn +ve dr dOa yg kte bacekn tyme berwudu'..insyaAllah...
9) sempatkn diri beriadah @ wat sumthing yg menyihatkn, at least berjln pepagi hirup udara segar...
1o) bela ikan, burung atau natang ape je yg bleh membuatkn kOrg rase relaX n segar
11) melihat keadaan alam sekitar n smbl tu tarik nafas dlm2...then bersOlat dlm keadaan tenang n khusyuk..ia bleh menimbulkan energi +ve...insyaAllah rase mOod x bes tu dpt diatasi..insyaAllah...





ni yg dpt aku share ngan sume...n aku hOpe rase ni x lame...dOakan hari esk bermule ngan sesuatu yg menggembirakn...insyaAllah, amin...
p/s : apekah mksd ym yg die anta tu? unpredictable + curiOus...siyes aku x dpt tgkp ape mksdnye...

No comments:

Post a Comment